Bij het zien van het RACB-logo dat prijkt op één van de auto’s van het RACB National Team mag ik met enige fierheid terugdenken aan het lanceren, ergens in 2004, van de RACB Race Fan. Om het toen verouderde en ook uitgedunde ledenbestand te herwaarderen en vooral het imago ervan te verjongen, opperde ik het idee van een ‘new look’ membership, de RACB Race Fan! Omdat de oubollige ‘kroon’ niet paste in dat concept, vroeg ik, met akkoord van de directie – ‘on ne touche pas à la Couronne’ – , aan designer Jean-Luc Vanuf om het logo van RACB onder handen te nemen. Het resultaat mocht gezien worden: de gevectoriseerde ‘kroon’ straalde voortaan jeugd en dynamisme uit! Het is niet de eerste keer dat het bewuste logo voor operaties met jongeren wordt gebruikt. Zo fungeerde het ook in de decoratie van de Ford RACB Rally Contest-talentenjacht (waarvan een zekere Thierry Neuville de tweede editie won…).
Omdat we als federatie een ferme vinger in de pap hadden van alle organisaties, konden we gemakkelijker zaken organiseren, tickets versieren of RACB Race Fans toegang geven tot de paddock.
Na de lancering tijdens de Boucles van Spa in 2004 volgden in het kader van de TAC Rally de eerste activiteiten. Zo kregen twee gelukkigen de unieke gelegenheid koersmecanicien te worden van het Fiat Punto Junior Team en zorg te dragen over de auto’s van Bernd Casier en Daisy Cols. De actie “word koersmecanicien” gold overigens voor alle rally’s waaraan het Fiat Punto Junior Team deelnam. Een andere Race Fan ontmoette Pieter Tsjoen en mocht de Belgische kampioen “live” op antenne van Radio Contact interviewen. Nog andere RACB Race Fan mochten meevliegen met de helicopter van de wedstrijdleiding en zo de TAC Rally volgen.
Ook voor de Belgium Grand Prix konden we, met de hulp van de betreurde Jean-François Chaumont, specifieke paddockpasjes versieren voor enkele RACB Race Fans en organiseerden we voor hen – met dank aan Jacky Eeckelaert, toen ingenieur bij Sauber – een ontmoeting met Sauber-rijders Massa en Fisichella. Gelijkaardige ontmoetingen waren er met Eric van de Poele in het kader van de 24 Uren van Spa, François Duval tijdens de Rally van Wallonië of Sven Smeets, dan co-rijder van Duval in het WK, op bezoek in Landen voor de Haspengouw. Meerijden met de 000-veiligheidswagen en alzo de Haspengouw in het écht beleven? Ook dat werd verwezenlijkt door RACB Race Fan!
Tijdens de shakedown van de (in 2006 nog) Ypres Westhoek Rally konden we een co-drive organiseren en enkele RACB Race Fans de unieke kans te geven om naast Kris Princen en Bernd Casier in de Clio 16V in het rechterzitje plaats te nemen! Een gelijkaardige ervaring kregen enkele leden op het rallycrosscircuit van Maasmechelen en beleefden aan de zijde van Koen Pauwels (Focus) en Patrick Van Mechelen (Subaru) de dag van hun leven.
Ontmoetingen, die waren er evenzeer bij Kronos Racing in Naninne. Van de 150 inschrijvingen werden 15 gelukkigen geloot en zij kregen in het ‘heilige der heiligen’ een rondleiding door Marc Van Dalen en de ondertussen betreurde Jean-Pierre Mondron. Een andere Belgische formatie ontving tijdens de 1000 Km van Spa het bezoek van de RACB Race Fans en dat had alles te maken met de World Series by Renault waarin dat weekend Bertrand Baguette aantrad voor KTR van de familie Mollekens.
Na een eerste ervaring met Fiat konden andere RACB Race Fans op hun beurt de handen uit de mouwen steken als mecaniciens van de Focus WRC waarmee Pieter Tsjoen zowel Omloop van Vlaanderen als Haspengouw zou winnen!
Co-drive, dat was eveneens het opzet van een samenwerking tussen RACB Race Fan en Radio Contact. Gezien het toenemende succes van RACB Race Fan had Marc Postiaux, de betreurde dynamische GO, er wel oren naar om één van de Race Fans toe te voegen aan het lange lijstje genodigden voor een rondje op Spa-Francorchamps. Omdat RACB Race Fan deel uitmaakte van RACB Membership oordeelde Michel Jodogne, van 2003 tot 2009 algemeen directeur, dat deze succesformule toelichting verdiende bij het Comité Directeur. Ik mocht het hele gamma van wat we tot hiertoe hadden gerealiseerd komen voorstellen en op het einde van mijn uiteenzetting volgde nog een lijstje van wat er op stapel stond. Zoals een co-drive in de VW Fun Cup, via een samenwerking met Radio Contact. Eén persoon in het bijzonder maakte zich behoorlijk druk over zo’n co-drive – ‘is dat niet wat te gevaarlijk’ – en achteraf vernam ik dat de achterliggende gedachte hierbij niet zo zeer het gevaar was, maar eerder het kortknippen van een potentiële concurrent voor gelijkaardige co-drives, zij het aan boord van één of meerdere Ferrari’s tijdens de Spa Ferrari Days, een organisatie van RACE S.A., zeg maar de ‘succursale’ van RACB! Zoals we elders kunnen lezen had de bijna volledige overname van de 24 Uren van Spa door SRO als gevolg dat het RACE S.A. steeds meer ontbrak aan activiteiten en er dus werd gezocht naar alternatieve inkomsten (zie ook RACE als organisator van East Belgian Rally). De man met de dubbele pet slaagde er aldus mooi in om de andere leden van het Comité Directeur – die geheel niet stilstonden bij het feit we datzelfde jaar gelijkaardige activiteiten deden maar dan in rally – mee te krijgen in een ‘njet’ voor de co-drive met Radio Contact/VW Fun Cup en het alzo afdekken van wat RACE wou organiseren… Oh, ja, er is nadien niets meer in huis gekomen van die ritjes in één of andere Ferrari…
Om de VW Fun Cup toe te voegen aan het lijstje van ‘onze droomfabriek’ kregen Race Fans de unieke gelegenheid om de koersdirecteur van de 25 Hours bij te staan en vanop de fameuze passerelle de langste endurance race af te zwaaien! Van 24 Uren gesproken: een lidkaart van RACB Race Fan gaf gratis toegang tot de paddock van de 24 Uren van Spa-Francorchamps!
Omdat we de RACB Driver of the Year-verkiezing – waarvan de eerste editie in 2004 werd gewonnen door François Duval – ook wilden doortrekken naar de RACB Race Fan, konden in 2006 de leden van RACB Race Fan hun stem uitbrengen en via lottrekking werden enkele Race Fans uitgenodigd voor de RACB Awards en enkele onder hen mochten de RACB Race Fan Driver-winnaar ter plaatse huldigen. Tussen één van de Race Fans die zich hiertoe naar het podium begaf, bevond zich voor de tweede editie van de RACB Race Fan Driver een zeg maar minder jonge dame en het was dat beeld dat was blijven hangen bij iemand van de beheerraad en wat er uiteindelijk toe zou leiden dat er geen vervolg kwam op de RACB Race Fan Driver en, nog meer, de RACB Droomfabriek tout court een stille dood kende…
In 2008 bestond één van de laatste ‘operaties’ er nog uit dat tien RACB Race Fan op Circuit Zolder in de pitbox van PK Carsport werden verwacht voor een rondleiding door Anthony Kumpen en Bert Longin en nadien in de VIP-unit van PK Carsport bij een drankje en een hapje nog konden napraten.
Toeval of niet? Precies hetzelfde jaar zag het RACB National Team het levenslicht, de “droommachine” die ervoor ging zorgen dat er opnieuw een Belgische rijder het tot in de Formule 1 zou kunnen schoppen…