Echappement 1971

Echappement 1971
Onderweg naar school viel mijn oog in die krantenwinkel aan de Pelikaanstraat op het Franse maandblad Echappement. Het zou mij, veel later, inspireren voor de redactionele inbreng bij Keesing Auto en vooral Auto & Sport.

Regelmatig lees ik op Facebook dat ouderen (!) onder ons nog steeds het Auto&Sport-maandblad blijven beschouwen als het beste wat er ooit is verschenen op de Vlaamse, zeg maar Belgische markt van auto(sport)bladen. Als co-oprichter van Auto&Sport (september 1982) zorgde ik voor heel wat redactionele inbreng en voor de vaak originele invalshoeken liet ik mij inspireren door het Franse Echappement-maandblad.

In de jaren zeventig waren er géén gelijkaardige Belgische autosportbladen en gezien ik als tweede taal Frans had verkozen boven Duits… Ja, er was het Belgisch Franstalig zeer sterke Virage Auto – met de betreurde JG Mal-Voy als publiciteitsverantwoordelijke – maar dat was mede onder invloed van de Jom Kippoeroorlog (lees knippen in de publiciteitsbudgetten van automerken) op de fles gegaan.

“Verslagen en reportages over alle mogelijke grote, kleine, nationale en regionale Franse autoraces, gesprekjes met minder bekende coureurs, verantwoordelijken van de FFSA-commissies en ook verhalen over “werkers in de schaduw” zoals mecaniciens”

Op zoek naar een ‘autoboekske’ viel mijn oog in die krantenwinkel in de Antwerpse Pelikaanstraat op het Franse Echappement, nummer 30 van april 1971, uitgegeven door Michel Hommell. Verslagen en reportages over alle mogelijke grote, kleine, nationale en regionale Franse autoraces, gesprekjes met minder bekende coureurs, verantwoordelijken van de FFSA-commissies en ook verhalen over “werkers in de schaduw” zoals mecaniciens. Later volgde de maandelijkse “Intégralement Votre”, een Q&A met een meer bekende, meer internationaal actieve Franse ster en dit uitgesmeerd over een zestal pagina’s, met foto’s van de beginjaren, foto’s met de familie en als klein manneke…

Auto & Sport, nummer 1, 1982, samen met André Vrijdag en Marc Martens stond ik aan de wieg van wat één van de beste auto(sport)bladen zou worden!

Zij die Auto&Sport hebben gekend zullen meteen nogal wat rubrieken herkennen zoals Provinciaal Nieuws, reportages over BK Rallycross, Belgische rally’s, BK Circuit, Karting, WK Rally (met Martin Holmes en Willy Weyens), de Belgen in het buitenland (Belgian Export), want onder invloed van de opkomst van Boutsen kwamen heel wat Belgen aan de bak in F.Ford en Europese of Britse F3. Idem met de geboorte van het EK Groep A, waarin de 24 Uren van Spa vanaf ’82 een hoofdrol speelde…

Voor de eerste Privé in nummer 1 van Auto & Sport gingen we… Privé bij Thierry Boutsen in de Tramstraat in Sint Stevens Woluwe. Foto © Fred Bayet

En dan was er de maandelijkse Privé, geïnspireerd op de “Intégralement Votre”, een Q&A met een Belgische topper (zowel Franstalig als Nederlandstalig, later volgden internationale coureurs zoals Percy, Ravaglia, Pirro, Cecotto, Giroix en zelfs een dubbele Privé met vader/zoon à la Semoulin, Frahm, Saelens…), goed voor maandelijks tot zes pagina’s leesvoer, geïllustreerd met foto’s van de coureur als baby’tje, achter het stuur van de eerste go-kart of de eerste stappen in de autosport (toen vaak foto’s uit de jaren zeventig).

“Of hoe een Franstalig in België niet zo bekend autosportblad een groot stuk mijn carrière bepaalde als autosportjournalist”

De eerste Privé in nummer 1 werd opgedragen aan Thierry Boutsen, toen in Formule 2 actief met de Spirit-Honda, mét foto’s… privé, genomen in de kleine woonst in de Tramstraat in Sint Stevens Woluwe! De Privé zou in de daaropvolgende jaren zodanig aanslaan, dat bijna alle Belgische toppers zich pas als een… topper beschouwden als zij door de té vroeg overleden Marc Martens of mezelf werden uitgenodigd voor een lang gesprek “at home”!

Na het failliet van Auto & Sport en een tussenpauze bij het wekelijkse Autokrant, ijverde ik als hoofdredacteur van Turbo Magazine voor het hernemen van het concept van het maandelijks interview. Vele jaren later had ik in Autonews maandelijks een gesprek met een verdwenen Belgische coureur, in de rubriek “wat is er geworden van” (zie elders).

Of hoe een Franstalig in België niet zo bekend autosportblad een groot stuk mijn carrière bepaalde als autosportjournalist. Oh, ja, Echappement kostte toen 40 frank (nu 0,99 €). Veel geld voor een studentje. Om aan dat geld te geraken besloot ik de centjes die ik van mijn moeder had gekregen om een tramabonnement te betalen op te sparen en zo iedere maand mijn lijfblad te kopen. En ja, daardoor stapte ik elke dag te voet van Centraal Station naar school…