Remember de Eurally…

De aankondiging van RACB Sport dat er in 2023 dertien wedstrijden op de kalender komen te staan en dat er bij de drie nieuwkomers een zekere Rally of Bertrix figureert, werpt ons helemaal terug naar het jaar 1980. Bovendien figureerde Bertrix toen op de kalender van het Nationaal Kampioenschap, de latere en ondertussen geannuleerde Divisie 2…

Flash back 1980. Jean-Marie ‘Didi’ Cols wint Eurally van Guy Colsoul. Uit Keesing Auto Magazine.

Het is immers niet de eerste keer dat het BK Rally in Bertrix (en Bouillon) zal neerstrijken! In 1980 organiseerde Antwerp Motor Union er, voor de laatste keer, de Eurally, met assistentie in Bertrix en Bouillon. Erik Symens, in ’81 aan de zijde van Snijers voor de fameuze hattrick Spa-Dinant-Haspengouw, was verantwoordelijke van het parcours en adjunct-koersdirecteur (zie ook Wat is er geworden van: Erik Symens)

Dat een Antwerpse club in het verre Zuiden van het land een rally organiseerde, had alles te maken met het moeilijk, lees niet verkrijgen van toelatingen in de provincie Antwerpen, hetgeen ook al leidde tot het dat jaar annuleren van de Kempenrally. ‘Den AMU’ stond vooral bekend als een organisator van circuitraces, zoals de Bekers van de Toekomst of eerder de éénmalige 12 Uren van Zolder (zie ook Circuit Zolder/12 Uren van Zolder van Tony Stappaerts) maar was met de Eurally niet aan hun proefstuk toe.  We denken hierbij aan de destijds populaire Antwerpen-Luik-Antwerpen Rally – waarin in ’74 een zekere Droogmans zich op nationaal vlak voor de eerste keer in de kijker reed – met start en aankomst aan de toenmalige Panis Volvo-vestiging aan het Antwerpse Sportpaleis.

Dirk Van Rompuy, toen al een vaste waarde, zij het in het BK Rally! Uit Keesing Auto Magazine.

Met 26 starters en amper 12 gerangschikten, geraakte AMU niet uit de kosten en verkoos zich niet langer in te laten met het organiseren van een rally.

In het stukje dat onze betreurde collega Marc Martens in Keesing Auto Magazine schreef, lezen we ‘Drie wedstrijden van dit kaliber rijden, is niet voor elke privaatrijder weggelegd. Alleen al het inschrijfgeld kost stukken van mensen. Voeg daar nog eens hotelkosten, trainingen en de vaste benzine- en bandenkosten aan toe en je kan zelf de rekening maken. Toch jammer dat men in Brussel geen rekening houdt met het gros van het deelnemersveld aan een wedstrijd. Omdat de groten dit tempo kunnen volgen, betekent dat nog niet dat de anderen dat kunnen…’

Technische steekkaart 6de Eurally. Uit Keesing Auto Magazine.

In die Eurallly was er een klassementsproef in Ucimont en die naam zal bij menig rijder van Autoclub Excelsior niet onbekend in de oren klinken. De Antwerpse club organiseerde daar meermaals de jaarlijkse club-oriëntatierit, gekoppeld aan een gastronomisch weekend! Ik herinner mij dat ik daar ooit aan de start kwam met mijn persoonlijke Alfasud Sprint, maar op het zitje van co-rijder. De man achter het stuur was Dirk Vermeersch (zie ook Wat is er geworden van: Dirk Vermeersch)! Het betrof dezelfde Alfasud als waarmee mijn broer Paul ‘Toucheur’ en Manu Goossens (van mij) op Circuit Zolder mochten deelnemen aan de 3 Uur van Excelsior (zie ook Renstal Excelsior – Mijn broer Paul Toucheur)…