RAC Rally 2001: de laatste rally in ‘rood-wit’ van Dany Colebunders…

Special Stages - Dany Colebunders
Het unieke schaalmodel van de Peugeot 206 S1600 van Cols-Colebunders in de RAC Rallye.

In 1983 beleefde Dany Colebunders zijn eerste seizoen in de kleuren van het Bastos Racing Team. Na de Porsche Gaban volgden de Lancia Rally 037, Lancia Delta HF, BMW M3, Sierra Cosworth en het hele gamma van de Escort WRC, maar steeds in Bastos-outfit en als co van Patrick Snijers. In ’99 werd Kris Princen in de Mégane van MI de kopman van ‘rood-wit’, maar in het rechterzitje zat nog steeds Colebunders. In 2001 stapten Princen-Colebunders mét Bastos over naar de Peugeot 206 WRC van het verenigde Peugeot Team België Luxemburg, wat voor Dany een achttiende seizoen zou worden in een Bastos-auto! Normalerwijze zou er dat jaar tijdens de Condroz een einde zijn gekomen aan die lange en trouwe carrière, tot hij zich plots mocht opmaken voor de RAC Rally en er voor de derde keer kon aantreden als co van Larry Cols, zij het in de ‘kleine’ Peugeot 206 JWRC…

Hoewel wij elkaar in ’88 een beetje hadden leren kennen tijdens de presentatie in Banbury, de thuishaven van David Richards, van het programma van de BMW M3 Prodrive, was het pas in 2001 dat ik voor de eerste keer close met Dany Colebunders samenwerkte. Dat jaar nam ik bij het Belgische Peugeot-team de rol waar van press officer!

1988, de tot de verbeelding sprekende Prodrive BMW M3 van Snijers-Colebunders. Foto © Willy Weyens.

Het Peugeot Team België Luxemburg – lees Kronos Racing met sponsoring van Bastos en volle steun van de Belgische Peugeot-invoerder – had dat jaar een knap programma: WK-deelnames in Portugal, Catalunya, Cyprus (uiteindelijk in de plaats van Acropolis), RAC, EK in Madeira en de Top 3 van het BK (Spa, Ieper en Condroz) voor de 206 WRC van Princen-Colebunders. Daarnaast was er een 206 S1600 in het JWRC voor Cols-Gérard en een gelijkaardige S1600 voor Béco-Banneux, de winnaars van het Peugeot Stuurwiel, in een zuiver Belgisch programma. En vanaf Catalunya volgde er een tweede 206 WRC, in de kleuren van Gauloises, voor Simon Jean-Joseph-Jack Boyère.

2001. Boucles de Spa. Eerste outing van de Peugeot 206 WRC van het Peugeot Team Belgium Luxembourg – lees Kronos Racing with Bastos – en meteen een schot in de roos voor Kris Princen-Dany Colebunders.

Voor de technische en logistieke omkadering van de troepen konden Marc Van Dalen en de betreurde Jean-Pierre Mondron rekenen op mannen die nu nog altijd een belangrijke rol spelen in de internationale autosport. Aanvankelijk ging Jean-Marc Fortin (nu Overdrive Racing) zich bekommeren over de logistiek, maar na de grootse perspresentatie in het Spaanse Vic opteerde hij er uiteindelijk voor om naast François Duval plaats te nemen in de Super 1600 Ford Puma. Vanaf Catalunya kwam Yves Matton (ex-Future World, later Citroën Sport en tot en met vorig jaar FIA Rally) in beeld als teamcoördinator, samen met Luc Manset (nadien MY Racing, nu DG Sport). Christian Deltombe (later Peugeot Sport, Hyundai WRC en nu Peugeot Le Mans) was technical coach van de Bastos 206 WRC en Jean-Pierre Debacker (tot en met enkele jaren geleden technisch directeur RACB Sport) runde zowel de Peugeot S1600 van Cols als die van Béco. Nog een andere bekende bij ‘rood wit’ was Jacky Andrzejewski, die ik nog uit een vorig leven kende, toen hij bij het Belga Team, later VTM en Circuit Zolder aan de slag ging als special events-manager. Bij Bastos vervulde hij een gelijkaardige taak en stippelde daar steeds meer de autosportplannen uit, zoals de bewuste associatie van het Bastos Racing Team met de Peugeot 206 WRC.

Parallel met een 206 S1600 voor Larry Cols in de JWRC was er een gelijkaardige Peugeot in het BK Rally voor Frédéric Béco, in 2000 de winnaar van het Junior-kampioenschap.

Flash back naar 2001. Princen-Colebunders wonnen magistraal de Boucles de Spa, maar het WK-debuut in de Rally van Portugal eindigde nogal abrupt met een sortie in de klassementsproef op het Lousada-rallycrosscircuit. In Catalunya weerhield de pechduivel hen ervan de eindmeet te bereiken. Nog voor het einde van een incidentrijke Cyprus Rally besloot de teamleiding in overleg met de verantwoordelijken van Bastos om Princen aan de kant te schuiven, maar Dany mocht voor de resterende rally’s blijven zitten als co van zowel Larry Cols als Grégoire de Mévius! Met deze laatste begon de nieuwe line-up in Ieper, waar zij evenwel niets vermochten tegen een sterkere Tsjoen en vrede dienden te nemen met een tweede plaats. Nadien trokken Cols-Colebunders nog naar Madeira – schakelproblemen deed hen kostbare tijd verliezen – en hetzelfde duo werd in de 206 WRC in de Condroz in de laatste KP slechts nipt geklopt door de fabrieks-Skoda Octavia WRC van Thiry-Prévot!

Condroz 2001. Normalerwijze zou dit de allerlaatste rally geweest zijn dat Dany Colebunders aantrad voor ‘rood-wit’. In de 206 WRC werden Cols-Colebunders nipt verslagen door de Skoda van Thiry-Prévot. Foto © Willy Weyens/RallyWord.

De samenwerking met de Mévius was in Ieper nogal stroef verlopen – een taalprobleem omdat team manager Matton met Dany in het Nederlands overlegde – en daarom besloot de Mévius voor zijn tweede (en uiteindelijk finale) rit in de 206 WRC in de RAC Rally Dany Colebunders te vervangen door Jack Boyère, de co van Jean-Joseph.

Enkele weken eerder was er de Rally van Sanremo, waar Larry Cols in het JWRC aantrad met de Kronos-206 S1600. Het boterde al een tijd niet meer tussen Larry en co Yasmine Gérard, in die mate dat men bij Kronos Racing overwoog om voor de enig resterende manche van het JWRC, de RAC Rally, het duo te splitsen.

“Gezien Larry full staat ingeschreven voor JWRC kunnen wij hem niet vervangen”, hoor ik Jean-Pierre Mondron nog altijd zeggen, terwijl ik hem vergezelde van het starterspark naar de assistentie in Imperia. “Tenzij wij Yasmine opzijschuiven. Maar wie kan haar vervangen?”

Ik wist van de keuze van Grégoire voor de Franse co en de nogal ongelukkige manier waarop Dany dat had moeten vernemen.

“En waarom Dany niet vragen”, stelde ik aan Jean-Pierre, die zich zoals vaak bij Kronos Racing bekommerde over het Junior-programma. “Hij zal dat zeker willen doen, nu Grégoire hem opzij heeft gezet.”

“Kan je hem bellen of hij akkoord zou gaan”, klonk het antwoord.

Tour de Corse, JWRC 2001. Nadien kwam het duo Cols-Gerard nog aan de start in de Rallye Sanremo en daarop werd Dany Colebunders gevraagd om plaats te nemen in het rechterzitje van de Peugeot 206 S1600. Foto ©Willy Weyens / RallyWorld.

Resultaat: Dany mocht naar de RAC Rally om er te tekenen voor wat zijn allerlaatste rally zou worden voor het Bastos Racing Team. Wetende dat er vervangers (Thiry-Prévot) in aantocht waren voor het zitje van de Bastos 206 WRC weerden Cols-Colebunders zich als duiveltjes in een wijwatervat om vooralsnog een sterke prestatie neer te zetten. In zeer moeilijke omstandigheden – regen, modderbaantjes, mist – behaalden zij een derde plaats in het JWRC, achter Sébastien Loeb en Niall McShea. Oh, ja, het JWRC werd dat jaar volledig gedomineerd door Sébastien Loeb, in een Saxo van PH Sport!

2002. Enter Thiry-Prévot. Na een moeilijke campagne in het WK schitterde het eeuwige duo met een vijfde plaats in de Deutschlandrally, waarna Thiry met Fortin in 2003 in dezelfde 206 WRC uitweek naar het ERC en er het Peugeot Team BL de Europese titel schonk. Prévot vond zo’n EK maar niks en was ingegaan op het aanbod om… Fortin in het WK te vervangen aan de zijde van Duval in de Focus WRC. Na het (bijna) beveiligen van de titel in de Rally van Antibes, volgde voor Kronos Racing in de Condroz de kers op de taart met de 1-2 voor de Peugeots van Loix-Thiry en de Europese titel voor Thiry. De maandag na de apotheose in Hoei verruilde ik mijn Bastos Peugeot outfit voor het blauw van RACB. Daar kwam ik een oude bekende tegen en dat was Dany Colebunders. Het zou de start betekenen van onze intense samenwerking met als doel het heropbouwen van het BK Rally…

Met dank aan Jean-Paul Delfosse voor het verwezenlijken van het zeer unieke schaalmodel van de #54 van die voor Dany Colebunders bewuste allerlaatste rally in dienst van het Bastos Racing Team (wegens verbod op tabaksreclame in ‘206’-kleuren). Van de 206 S1600 van Cols-Gérard, versie Tour de Corse, werd er slechts een beperkt aantal geproduceerd en geen enkel model was nog terug te vinden. Dat noodzaakte Jean-Paul ertoe om een Panizzi-WRC Peugeot om te bouwen tot deze S1600, voorzien van een mixed van decals van RAC 2001 en Tour de Corse.