Fred Bayet en de trein naar Monaco…

Een cadeau'tje voor zijn 70ste verjaardag? Een modeltreintje - zo te zien afgekoppeld - dat stilstaat op het perron, richting Monaco! Remember GP F1 1983...

Zij die regelmatig mijn digitaal boek lezen, zullen al gemerkt hebben dat heel wat foto’s van de hand zijn van Fred Bayet. Logisch. Vanaf 1980 was Fred de fotograaf-van-dienst bij Keesing Auto (en later Auto & Sport en Autokrant) voor alles wat ook maar enigszins betrekking had op circuitracerij. Eerst in België en vanaf ’82… Lees verder Fred Bayet en de trein naar Monaco…

Recordhouder BMW Juma!

1979. Twee ronden verschil tussen de Juma Joosen BMW van Joosen-Andruet en de uiteindelijk winnende Capri van de Martin-broers. Na winst in 1977, een tweede plaats in 1978 opnieuw tweede. BMW Juma was bezig aan het schrijven van geschiedenis... Foto ©GtS

Ja, het BMW Team Schnitzer won vijf keer Spa, pakte ook nog eens vijf tweede plaatsen en in 2010 hadden zij op 40’ van de eindmeet nog zicht op, aub, een zesde triomf in de Ardennen! Zij deden dus beter dan BMW Juma, maar waren ook veel langer aanwezig in de Belgische etmaalrace. Soit. Op… Lees verder Recordhouder BMW Juma!

Trois victoires…

1990. Duez, dat jaar samen met Quester en Danner, zou weer niét winnen en Cecotto, bijgestaan door Oestreich en Giroix, ging in een gelijkaardige Fina BMW voor winst. ©Photo Fred Bayet

Avec le 100ème anniversaire des 24 Heures, on pense automatiquement au recordman au niveau du nombre de victoires ! Avant la deuxième guerre mondiale, il y a eu le hat-trick de Attilio Marinoni , mais c’est dans l’ère moderne que Hans Heyer est devenu le premier recordman avec trois victoires consécutives en 1982, 1983 et… Lees verder Trois victoires…

Van Klein Toerisme tot Groot Toerisme!

2000. Het laatste jaar ‘Touring Car’. Na een waarachtige Hitchcock-finale won de 'kleine' Peugeot de laatste editie van de 'moderne' 24 Uren. Foto ©David Noels

Zonder EK Toerisme veranderde er in 1989 eigenlijk weinig aan de affiche van de 24 Uren. Geholpen door de financiële inbreng van Belgische sponsors (Fina, Castrol, Bastos, Toshiba),  en het feit dat het DTM nog opteerde voor dezelfde Groep A-techniek, gaven bijna alle vertrouwde formaties (Schnitzer, Bigazzi, Linder en Eggenberger) afspraak in de Ardennen en… Lees verder Van Klein Toerisme tot Groot Toerisme!